söndag 29 april 2012

Konung utan kontroll

Omsluten av mörker skänkt av natten. Jag vandrar sakta med blicken fäst på lyktan en bit bort. Skogens nattliga väsen följer mina steg. Jag känner deras ögon mot min rygg. Förtjust av galenskap, mitt mående blomstrar. Ett stentroll med farlig blick stirrar mot mig. Jag ser den vid kanten av stigen. Dess väldiga lemmar är dolda och den visar bara sina otydliga konturer för mig. Ögonen glimmar till och jag möter blicken med min. Jag ler, jag skrockar till. Det här är faran, det här är maran. Min hud reser sig, de kalla kårarna ökar min puls. Det är så här jag vill må. Varför är det inte alltid såhär? På gränsen av galenskap, det är då jag har kontrollen. Men natten varar inte till morgonen, och med solens strålar försvinner min galenskap. Min kontroll över mitt rike är förlorad, och jag blir åter en av er. En konung utan ett rike att styra. En konung utan kontroll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar